Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THEATRICALITY SEMIOTICS: STRUCTURAL AND SEMANTIC ANALYSIS

Abstract

The article supports the idea that culture is a huge sign system in which the laws of society and behavior scenarios are encoded. Theater is an unique landmark model. Studying linguistic and semiological component of theatricality one can see that whole communication is built on the semiotics and actions of people, like those of actors, are ritualised. One can talk about any kind of ritualization discourse. As an example of this thought the article describes presentational components of sports discourse.

About the Author

E. . Ilova
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Богатырев П.Г. Знаки в театральном искусстве. Ученые записки Тартуского государственного университета. Труды по знаковым системам. Т. VII. Тарту, 1975. С. 36-38.

2. Евреинов Н.Н. Театр для себя. Ч.1. СПб., 1915. С. 193.

3. Евреинов Н.Н. Театр как таковой. М., 1923. С. 25.

4. Леви-Стросс К. Структурная антропология. М.: Эксмо-Пресс, 2001. С. 7.

5. Лотман Ю.М. Текст в процессе движения: автор-аудитория, замысел-текст. Семиосфера. СПб.: Искусство, 2000. С. 353-365; 543-557.

6. Лотман Ю.М. Память в культурологическом освещении. Избранные статьи. Таллинн, 1992. С. 200-202.

7. Олянич А.В. Презентационная теория дискурса: монография М.: Гнозис, 2007. 407 с.

8. Почепцов Г.Г. Семиотика. М.: Рефл-бук, К.: Ваклер, 2002. 432 с.


Review

Views: 96


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)