Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

AESTHETIC VIEWS OF W. PATER

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2019-4-121-128

Abstract

The article aims to analyze the aesthetic views of W. Pater. The degree of scrutiny of “paterology” is shown; a general description of the works and a sketch of the life and work of the author are given; his aesthetic views are highlighted. The methodology used is based on a historical and literary approach. At the end of the study, the author concludes that Pater’s innovation was manifested in upholding the subjective beginnings of creativity and the process of artistic perception, and also defines the boundaries of the author’s influence on the future of literature.

About the Author

Y. A. Makartetskaya
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Аникин Г. В. Эстетика Джона Рескина и английская литература XIX века. М.: Наука, 1986. 320 с.

2. Венгерова З. А. Валтер Пэтер // Венгерова З. А. Литературные характеристики. Книга вторая. СПб.: «Типо-Литография А. Э. Винеке», 1905. С. 267-277.

3. Головин В. П. Об Уолтере Патере, его творческом методе и книге «Ренессанс» // Патер У. Ренессанс. Очерки искусства и поэзии; пер. с англ. В. Д. Дажиной. М.: Издательский дом Международного университета в Москве, 2006. С. 317-336.

4. Муратов П. П. Уолтер Патер // Патер У. Воображаемые портреты. Ребёнок в доме; пер. с англ. и вступит. ст. П. П. Муратова. М.: Издательство В. М. Саблина, 1908. С. 1-13.

5. Саруханян А. П. Эстетическое движение в Англии рубежа веков // Разрыв и связь времён. Проблемы изучения литературы рубежа XIX-XX веков / отв. ред. М. Ф. Надъярных, А. Ф. Кофман. М.: ИМЛИ РАН, 2017. C. 245-283.

6. Соколова Н. И. Творчество Данте Габриэля Россетти в контексте «средневекового возрождения» в викторианской Англии. М.: МГПУ, 1995. 168 с.

7. Федчин Ф. В. Формирование мировоззрения и творческого метода Уолтера Патера. Часть 2. Круг интеллектуальных и поэтических источников эссе «Прозрачность» // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 15. Искусствоведение. 2016. № 3. С. 49-59.

8. Шестаков В. П. Английский акцент. Английское искусство и национальный характер. М.: РГГУ, 1999. 188 с.

9. Behlman L. Burning, Burial, and the Critique of Stoicism in Pater’s Marius the Epicurean // Nineteenth-Century Prose. 2004. Vol. 31. No. 1. pp. 133-169.

10. Buckler W. E. Walter Pater. The Critic as Artist of Ideas. New York: New York University Press, 1987. 359 p.

11. Jones R. E. Catching All Passions in His Craft of Will: Portraits and Pater in Oscar Wilde’s “The Portrait of Mr. W. H.”: Thesis for the degree of Master of Arts. Richmond (VA): Virginia Commonwealth University, 2016. V+83 p.

12. Lee A. The Platonism of Walter Pater: DPhil dissertation. University of Oxford, 2012. 183 p.

13. Levey M. Introduction // Pater W. Marius the Epicurean: His Sensations and Ideas (1885) / ed. by M. Levey. London: Penguin Books, 1985. 314 p.

14. Pater the Classicist. Classical Scholarship, Reception, and Aestheticism / ed. by Ch. Martindale, S. Evangelista, E. Prettejohn. Oxford: Oxford University Press, 2017, 384 p.

15. Shuter W. F. Rereading Walter Pater. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 176 p.


Review

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)