Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

METAMORPHOSES OF THE FEMALE IMAGE IN S. SOLOVYOV'S CYCLE OF POEMS “VESNYANKI” (BOOK “FLOWERS AND INCENSE”, 1907)

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2021-2-97-103

Abstract

Aim. This work aims to see how the female image is revealed in separate poems of the Vesnianka cycle and to determine what provides a unique unity to the whole cycle. Methodology. The poetics of the unfolding of motives that ensure the cycle's internal integrity, which combines Christian and pagan images, past and present, pictures of dreams and reality, is being clarified. Particular attention is paid to the image of the lyrical heroine. In the analysis of poetic texts, biographical and cultural-historical research methods were used. Results. During the analysis of portraits of the lyrical heroine, the author’s ideal of the female image is clarified. Research implications. The study results contribute to the study of Russian literature of the first third of the twentieth century.

About the Author

S. N. Soroka
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Багратион-Мухранели И. Л. Трансформация женских образов в кавказской лирике Я. Полонского // Вестник славянских культур. 2015. № 1 (35). С. 101-109.

2. Белый А. Символизм как миропонимание / Андрей Белый; Авт. вступ. ст. и примеч. Л. Сугай. М.: Республика, 1994. 525 с.

3. Блок А. Стихотворения и поэмы. М.: Правда, 1978. 480 с.

4. Жукова А. А. Образ Вечной женственности в поздней лирике Н. С. Гумилёва // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 6. С. 24-29.

5. Иванов Вяч. И. Собрание сочинений. Т. 2 / под ред. Д. В. Иванова, О. Дешарт. Брюссель, 1974 852 с.

6. Кузьмина Е. В. Концепты «Добро» и «Зло» в русской поэзии Серебряного века // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2017. № 3. С. 18-23.

7. Отдел рукописей РГБ. Фонд 25 (Картон 25). Ед. хр. 13.

8. Скрипкина В. А. Сергей Михайлович Соловьёв. Духовные искания. Эволюция творчества. М., ИИУ МГОУ, 2004. 307 с.

9. Словарь христианского искусства. Диана Апостолос - Каппадона / пер. с англ. А. Ивановой.Челябинск: Урал LTD, 2000. 266 с.

10. Соловьёв В. С. Избранные произведения. Ростов-на-Дону: Феникс, 1998. 542 с.

11. Соловьёв В. С. Философия искусства и литературная критика / вступ. ст. Р. Гальцевой, И. Роднянской. М.: Искусство, 1991. 701 с.

12. Соловьёв С. М. Ответ г. Чулкову по поводу его статьи «Поэзия Владимира Соловьёва» // Вопросы жизни. 1905. № 8. С. 230-237.

13. Соловьёв С. М. Собрание стихотворений / сост., подготовка текста, прим. В. А. Скрипкиной. М.: Водолей Publishers, 2007. 856 с.

14. Степанов С. А. Идеальный женский образ-символ в отечественной литературе первой половины ХХ века // Вестник МГУКИ. 2015. № 2 (64). С. 79-83.

15. Флоренский П. А. Иконостас. СПб.:Азбука-классика, 2010. 224 с.

16. Хомяков С. А. Специфика художественного пространства в поэтическом сборнике «Вечер» А. А. Ахматовой // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2019. № 3. С. 157-166.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)