Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

Stage direction in I. Turgenevs plays: features of characters composing in drama and prose

Abstract

Semantic fulness of the considerable
part of notes in Turgenevs plays is correlated
with delicate psychologism of his prose.
The stated contamination by a note of various
forms of authors narration in Turgenevs artistic
texts creates the equality of positions and
viewpoints of the author, characters and narrator.
Poster notes, from one side, reflects unique
genre direction of Turgenevs drama plays. On
the other side, unconditional process of notes
interference in plays and prose texts. So, in
Hunter notes the using of dramaturgic note
form leads to equalization of representing positions
of the narrator and characters and perception
culture actualization of theatric monologue
and dialogue in a prose context as well.

About the Author

А. Зорин

Russian Federation


References

1. Тургенев И.С. Полн. собр. соч.: В 12 т. - М., 1978- 1986.

2. Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. - М., 1979.

3. Вишневская И.Л. Театр Тургенева. - М., 1989.

4. Зорин А.Н. «Сюжеты в форме диалога»: Жанровая ремарка пьес Тургенева. Интерпретационный аспект // Известия Саратовского университета. Новая серия. Филология. Политология. - 2009. - Т. 9. - Вып. 2.

5. Колесников А.Г. Соединение природы и искусства: Театральная эстетика И.С. Турегенва. - М., 2003.

6. Маркович В.М. Человек в романах Тургенева. - Л., 1995.

7. Мелешкова О.А. Театральность в русской прозе второй половины XIX в. (Тургенев, Салтыков- Щедрин, Боборыкин): Дис.  канд. филол. наук. - Коломна, 2005.

8. Кржижановский С. Театральная ремарка // Кржижановский С. Собр. соч.: В 4 т. СПб., 2006. Т. 4. Статьи. Заметки. Размышления о литературе и театре.


Review

Views: 113


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)