Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

Language game as an effective means of addressing in advertising

Abstract

The article raises the problems of text effectiveness in advertising. Language game is effective means
of addressing information, since the subject of the language game can only be adequately understood by the addressee
who has been foreseen by the advertiser. The author analyses the most common examples of language
game used in advertisements of verbal and visual types and shows the effectiveness of their influence on the addressee.
Language game devices are examined both on the verbal level and on the level of visual image. The text
analysis based on language game is supported by the results of consumer preferences questionnaires which widen
the idea of effective communication in advertising when perlocutive effect is achieved by the correct use of original
means of addressing information, one of which is language game.

About the Author

Лариса Ухова
Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского
Russian Federation


References

1. Боумен У.Д. Графическое представление инфор- мации. - М., 1997. - 189 с.

2. Зализняк А. А. Феномен многозначности и спо- собы его описания // Вопросы языкознания. - 2004. - № 2. - С. 20-45.

3. Земская Е.А. Язык как деятельность: Морфема. Слово. Речь. - М., 2004. - 220 с.

4. Ильясова С.В., Амири Л.П. Языковая игра в ком- муникативном пространстве СМИ и рекламы. - М.: Флинта, 2009. - 296 с.

5. Костомаров В.Г. Языковой вкус эпохи: Из наблю- дений над речевой практикой масс-медиа. - М., 1994; - СПб., 1999. - 230 с.

6. Медведева Е.В. Рекламная коммуникация. - М., 2004. - 280 с.

7. Мокиенко В.М., Никитина Т.Г. Большой словарь русского жаргона. - СПб., 2001. - 835 с.

8. Ожегов С.И. Словарь русского языка. - М., 2008. - 1200 с.

9. Рекламный текст: семиотика и лингвистика. - М., 2000. - 270 с.

10. Ухова Л.В., Тихонова О.А. Интерпретационный анализ текстов печатной рекламы: монография. - Ярославль, 2008. - 139 с.

11. Ухова Л.В. Способ презентации информации как условие эффективности рекламной комму- никации//Ярославский педагогический вестник. Том 1 (Гуманитарные науки). - 2010. - № 3. - С. 149-154.

12. Фещенко Л.Г. Структура рекламного текста: Учебно-практическое пособие. - СПб., 2003. - 232 с.


Review

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)