Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

ACTUAL GRAMMATICON OF THE LINGUISTIC PERSONALITY: THE PROBLEM OF MODELING

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-3-6-14

Abstract

Aim. The article explores the problem of the psychological reality of the word form. Methodology. This approach involves the use of a complex of psycholinguistic, cognitive and linguistic “tools”: analysis of spontaneous speech word usage; longitudinal observations of children’s speech; modeling of associative fields as so individual word forms and grammatical paradigms based on experimental data. Results. It outlines a set of genetically early grammatical forms that the child learns in the process of speech and cognitive development, and forms that the child rarely uses at the early stages of the formation of grammatical competence. It has identified both the most frequent word forms, which form the core of the language system and bear the main speech load at further stages of speech development, and “lacuna” in grammatical paradigms, which the speaker does not use in spontaneous speech activity. Research implications. The results of the research can be used to develop an active grammatical minimum (actual grammaticon) for teaching Russian, which is intended to significantly change the formal and logical procedures that are used in existing methods of studying grammar.

About the Authors

N. I. Konovalova
Ural State Pedagogical University
Russian Federation


E. S. Krasnoperova
Ural State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Ваулина И. А. Фоносемантический компонент значения слова в свете экспериментальных данных // Психолингвистические аспекты изучения речевой деятельности. 2016. № 14. С. 33-47.

2. Герасименко Н. А. Семантика предикативного признака в предложениях с субстантивами в роли сказуемого // Русский язык в школе. 1997. № 5. С. 83-87.

3. Голев Н. Д., Шкуропацкая М. Г. Ассоциативное измерение системных отношений в лексике: некоторые результаты и перспективы // Языковая личность: аспекты изучения. Сб. научных статей памяти члена-корреспондента РАН Ю. Н. Караулова / под ред. И. В. Ружицкого и Е. В. Потёмкиной. М.: МАКС Пресс, 2017. С. 82-100.

4. Гридина Т. А. Актуальная грамматика детской речи: когнитивные модели семантизации и механизмы порождения словоформ // Языковая личность: аспекты изучения. Сборник научных статей памяти члена-корреспондента РАН Юрия Николаевича Караулова / под ред. И. В. Ружицкого и Е. В. Потёмкиной. М.: МАКС Пресс, 2017. С. 110-122.

5. Караулов Ю. Н. Ассоциативная грамматика русского языка. М.: Русский язык, 1993. 330 с.

6. Караулов Ю. Н. Русский ассоциативный словарь как новый лингвистический источник и инструмент анализа языковой способности // Русский ассоциативный словарь. Т. I. От стимула к реакции / Ю. Н. Караулов, Г. А. Черкасова, Н. В. Уфимцева, Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов. М.: Астрель: АСТ, 2002. С. 750-782.

7. Минюрова С. А. Человек креативный и / или инновационный? // Лингвистика креатива. Коллективная моногр. Отв. ред. Т. А. Гридина. Екатеринбург, 2009. С. 59-77.

8. Цейтлин С. Н. Очерки по словообразованию и формообразованию в детской речи. М.: Знак, 2009. 592 с.

9. Шаповалова Т. Е. К проблеме осложнения простого предложения // Семантическая структура слова и высказывания: Межвузовский сборник научных трудов. М., 1993. С. 115-120.

10. Aikhenvald A. Y., Storch A. (eds.) Perception and Cognition in Language and Culture. Leideb, Boston, Brill, 2013. 279 p.

11. Chandler D. Semiotics: The Basics. London, Routledge, 2007. 273 p.

12. Classen C. The Deepest Sense: A Cultural History of Touch. Urbana, Univ. of Illinois press, 2012. 320 p.

13. Hickson M., Don W. Stacks, Nina-Jo Moore. Nonverbal Communication: Studies and Applications. Oxford University Press, 2003. 503 p.

14. Norman B. Yu. The Russian Pronoun My: its Internal Dramatics // Russian Linguistics. 2002. Т. 26. № 2. P. 217-234.

15. Rookes P., Willson J. Perception: Theory, Development and Organization. London and Philadelphia, Routledge, 2000. 141 p.


Review

Views: 99


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)