Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE SEMANTICS OF COLOR IN THE GERMAN EXPRESSIONIST DRAMA

Abstract

The article describes the role and meaning of color in German Expressionists' works - Reinhard Sorge, Georg Kaiser and Ernst Toller. The use of pure, intense, contrasting colors in the symbolism and the plays image-system, remarks are within the framework of the expressionist aesthetics and related to the actualization of the mythological origins in drama. Contributing to the disclosure of the conflict and rhythm alignment of the play, color gets the conceptual meaning.

About the Author

А. Стрельникова
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Берёзкин В.И. Театр художника. Россия. Германия. - М.: Аграф, 2007. - 463 с.

2. Ван Гог В. Письма к друзьям. - СПб.: Азбука- классика. - 222 с.

3. Кайзер Г. Драмы /предисл. А.В. Луначарского/ - М.-П.: Петропечать, 1923. - 299 с.

4. Кандинский В.В. О духовном в искусстве. - М.: Архимед, 1992. - 108 с.

5. Матисс А. Капелла чёток // Матисс А. Заметки живописца. - СПб.: Азбука, 2001. - 636 с.

6. Толлер Э. Человек-масса // Мандельштам О.Э. Собр. соч. в 4 т. Т. 4. Переводы. - М.: Арт-Бизнес- Центр, 1993. - 405 с.

7. Emmel F. Das ekstatische Theater. Prien: Kampmann&Schnabel, 1924. - 356 S.

8. Kaiser G. Dramen 1. Werke in drei Bänden /hrsg. von K.Kändler/ Berlin und Weimar: Aufbau-Verlag, 1979. - 723 S.

9. Sorge R. Der Bettler. Eine dramatische Sendung. Berlin: Fischer, 1919. - 167 S.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)