Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE PRINCIPLE AND SENSE OF THE REVERSE PERSPECTIVE IN M. LERMONTOV’S POEM «SAIL» (1832)

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2016-4-120-126

Abstract

On the basis of the analysis of M. Lermontov’s «Sail» the conclusion about features of the poet’s art system and worldview is drawn. The spiritual reality in the poet’s representation is the embodiment of all internal forces of the personality supported by spiritual and cultural experience. Using the principles of icon-painting art in the poem, the poet creates an artistic image in which physical and spiritual are indissolubly merged. The poem’s structure and contents opens a question of life’s meaning the purpose of which is defined in connection with God.

About the Author

Irina Kiseleva
Moscow State Region University
Russian Federation


References

1. Бестужев-Марлинский А.А. Библиотека поэта. Л.: Сов. писатель. 1948. 216 с.

2. Данте Алигьери. Божественная комедия. М.: Наука, 1967. 628 с.

3. Дюбо Жан-Батист. Критические размышления о поэзии и живописи. М.: Искусство, 1976. 760 с.

4. Ермакова Н.Ф. Некоторые черты ассоциативно-семантического поля восприятия текста (на материале стихотворения М.Ю. Лермонтова «Парус») // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2008. № 4. С. 10-18.

5. Ильин И.А. Талант и творческое созерцание // Одинокий художник. Статьи. Речи. Лекции. М.: Искусство. 1973. С. 262-278.

6. Киселева И.А. Стихотворение Лермонтова «Парус»: поэзия духовной перспективы // Литературоведческий журнал. 2005. № 20. С. 40-48.

7. Лермонтов М.Ю. Собрание сочинений. Т. 2. Стихотворения, 1832-1841 / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. дом); Ред. Н. Ф. Бельчиков. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1954. 386 с.

8. Москвин Г.В. К вопросу духовности творчества М.Ю. Лермонтова: обзор критики 1840-1914 гг. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2016. № 2. С. 78-88.

9. Раушенбах Б.В. Системы перспективы в изобразительном искусстве. Общая теория перспективы. М.: Наука, 1968. 256 с.

10. Третьяков Н.Н. Образ в искусстве. Основы композиции. Свято-Введенская Оптина пустынь. 2001. 262 с.

11. Шкловский В. О теории прозы. М.: Федерация, 1929. 265 с.

12. Флоренский П.А. Иконостас: Избранные труды по искусству. СПб.: Мифрил; Русская книга, 1993. 365 с.


Review

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)