Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE POETICS OF THE FOLK THEATRE IN THE PLAY “SHARDAM CIRCUS” BY D. KHARMS

Abstract

The article examines the impact of the poetics of folk theater in the play by Daniil Kharms "Shardam Circus” on the level of characters system, artistic device (author draws attention to the conventionality of the performance, active contact with the audience; carnival beginning); speech features (phonetic word play, "abstruse” speech, the use of "raesh” verse, farce disputes and bickering). Odd elements of the farce and folk performances do not create a holistic carnival spirit in "Shardam Circus”, but are used as separate pieces, assembled randomly. Playing with elements of folk theater is meaningless and is only for the sake of the game forms that anticipates the dramatic and absurd poetics of postmodernism.

About the Author

Y. . Linde
Pskov State University
Russian Federation


References

1. Бахтин М.М. Творчество Ф. Рабле и народная культура Средневековья. - М.: Худож. лит., 1990. - 541 с

2. Богатырёв П.Г. Вопросы теории народного искусства. - М., Искусство, 1971. - 543 с.

3. Голдовский Б. История драматургии театра кукол. - М.: Дизайн Хаус, 2007. - 328 с.

4. Дмитриев Ю.А. Цирк в России. От истоков до 1917 года. -М.: «Искусство», 1977. - 415 с.

5. Жаккар Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда. - СПб.: Гуманит. агентство «Акад. проект», 1995. - 470 с.

6. Кобринский А.А. Поэтика “ОБЭРИУ” в контексте русского литературного авангарда. В 2 ч. - M.: Изд-во Моск. культурол. лицея Nr. 1310, 2000. -188 с.

7. Красильникова Е.Г. Драматургия обэриутов. -Пенза: ПГПУ, 1998. - 28 с.

8. Лихачёв Д.С., Панченко А.М., Понырко Н.В. Смех в Древней Руси. - Л.: Наука, 1984. - 295 с.

9. Минц К. ОБЭРИУты. // Вопросы литературы. 2001. - № 1.

10. Народный театр. Сост. Некрылова А.Ф., Савушкина Н.И. - М.: Сов. Россия, 1991. - 541 с.

11. Некрылова А.Ф. Русские народные городские праздники, увеселения и зрелища: Конец XVIII -начало XX века. - СПб., Азбука-классика, 2004. -254 с.

12. Нефагина Г.Л. Балаган в драматургии русского авангарда // Драма и театр: Сб. научн. трудов. Вып. III. - Тверь, Тверской гос. ун-тет, 2002. -219 с.

13. Нефагина Г.Л. Поэтика драматургии футуристов и обэриутов (к вопросу о преемственности) // Научные труды кафедры русской литературы БГУ - Минск: РИВШ, 2008. - 151 с.

14. Савушкина Н.И. Русская народная драма: художественное своеобразие. - М.: Изд-во МГУ, 1988. - 232 с.

15. Сарафанова Н.В. Традиции русского народного театра в литературе авангарда 1910-х - 1930х годов: кубофутуризм, имажинизм, обэриу: дисс.. филол. наук. - М., 2008. - 243 с.

16. Хармс Д. Собрание сочинений: в 3 тт. Сост. Сажин В.Н. Т. 3: Тигр на улице. - СПб.: Азбука, 2000. - 384 с.

17. Хармс Д. Цирк Шардам: собрание художественных произведений. Сост.: Сажин В.Н. - СПб: Кристалл, 2001. - 118 с.

18. Daniil Kharms and the Poetics of the Absurd: Essays and Materials. Basingstoke and London: Macmillian, 1991. - 282 с.

19. Graham Roberts. The last Soviet avant-garde. Oberiu - fact, fiction, metafiction. Cambridge University press, 1997. - 274 с.


Review

Views: 335


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)