Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

LANGUAGE TOOLS FOR CREATING SYNESTHESIA IN V. ODOEVSKY’S NOVEL «RUSSIAN NIGHTS»

Abstract

The article considers the language tools for creating synesthesia in V. Odoevsky's novel «Russian nights». The object of our study is the synesthetic metaphorical images with music component in the semantic structure. The analysis of the detailed synesthetic metaphor leads the author to the following conclusions, the merging of two types of a synesthesia in one artistic image on the level of the idea of artistic and semantic synthesis characterizes V. Odoevsky as a romanticist; complexity of a metaphorization and polymodality of image transfer determines mastery of the writer and his understanding the specifics of musical art; the emotional assessment present in a synesthetic image and its use as a key position of the text-in-text proves the importance of a synesthesia as sense-generating element of the literary work.

About the Author

D. . Droshnev
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Герасименко Н.А. Семантика превращения в неглагольном предложении // Вестник «КРАУНЦ». Серия «Гуманитарные науки». - 2003. - № 1. - С. 25-30.

2. Елисеева О.А. Метонимические и метафорические способы описания характера концептуализации чувственного восприятия // Филологические науки. Вопросы теории и практики. - 2013. - № 5-1. - С. 62-65.

3. Зайцева М.Л. Синестезийное восприятие и познание объективной реальности в пространстве эстетических коннотаций // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова - 2012. - Т. 18. - № 1. - С. 164-167.

4. Заиченко А.А., Картавенко М.В. Синестезия - феноменология, виды, классификации // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. - 2011. - № 3. - С. 48-60.

5. Леденёва В.В. О лексике современных коммуникативных сфер: семантический портрет слова телевизация // Вестник МГОУ. Серия «Русская филология». - 2012. - № 6. - С. 12-16.

6. Лотман Ю.М. Статьи по семиотике культуры и искусства (Серия «Мир искусств») / Сост. Р.Г. Григорьева, пред. С.М. Даниэля. - СПб.: Академический проект, 2002. - 544 с.

7. Молодкина Ю.Н. Модели полимодального переноса в синестетических метафорах // Теория языка и межкультурная коммуникация. - 2010. -№ 7 - С. 64-70.

8. Одоевский В.Ф. Русские ночи / Издание подготовили Б.Ф. Егоров, Е.А. Маймин, М.И. Медовой. — Л.: Наука, 1975. — 319 с. (в тексте сокр.: РН)

9. Першукова С.В. Роль метафор с компонентом глаза в произведениях М.А. Булгакова «Роковые яйца» и «Собачье сердце» // Вестник МГОУ. Серия «Русская филология». - М.: Изд-во МГОУ, 2011. - № 5 - С. 72-76.

10. Русский семантический словарь. Толковый словарь, систематизированный по классам слов и значений / РАН. Ин-т рус. яз.; Под общ. ред. Н.Ю. Шведовой. Т. I, III. - М., 2002.

11. Синцова С.В. Синестезия как способ предвидения новых искусств (на материале русских романтиков) // Учёные записки Казанского университета. - Серия «Гуманитарные науки». -2006. - Т. 148. - № 3. - С. 263-269.

12. Филиппова Г.Н. К вопросу о статусе стилистического приема синестезии // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2009. - № 3 - С. 59-62.


Review

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)