Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

FAMILY PRINCIPLE OF LEARNING OF LEXIS IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The author of the article is looking for the new ways to organize the vocabulary for learning purposes. As a perspective direction she accepts studying the vocabulary by means of learning its explanatory-derivational families of words. The article describes the advantages of the family approach to the study of language, such lexical phenomena as antonymy and paronymy. The purpose of article is to demonstrate the systematizing function of the family of words and show the ability to use explanatory-derivational families of words in the practice of teaching Russian as a foreign language.

About the Author

E. . Gvozdeva
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Баско Н.В. Словообразовательная антонимия в русском языке (лингвистический и методический аспекты) // Язык, сознание, коммуникация: Сб. научных статей, посвящённый памяти Г.И. Рожковой / Ред. Л.П. Клобуков а, В.В. Красных, А.И. Изотов. М.: Диалог-МГУ 1998. Вып. 6. С. 51-59.

2. Воронина Е.Б. Словообразовательное гнездо с вершиной дать как системноструктурное образование: дисс.. канд. филол. наук. М., 1995. 355 с.

3. Гвоздева Е.В. Словообразовательные гнёзда с вершинами конец и начать: история и современное состояние: дисс.. канд. филол. наук. М., 2002. 329 с.

4. Евсеева И.В., Пономарева Е.А. Преподавание русского языка иностранцам посредством изучения толково-словообразовательных гнёзд // Современные проблемы науки и образования. 2013. N 4; URL: www.science-education.ru/110-9852 (дата обращения 01.03.2015)

5. Иванова А.В. Гнездо с вершиной -каз-как системно-структурное образование: дисс.. канд. филол. наук. М., 1999. 287 с.

6. Кузьмина Е.Б. Словообразовательное гнездо с вершиной мереть: история и современное состояние: дисс.. канд. филол. наук. М., 1998. 330 с.

7. Михайлова И.Д. Словообразовательное гнездо с вершиной круг: история и современное состояние: дисс.. канд. филол. наук. М., 2001. 401 с.

8. Плотникова Г.Н. Работа со словообразовательными гнёздами при обучении русскому языку иностранных студентов-филологов // journals.uspu.ru/attachments/article/98/педобразование_2012_2 (дата обращения 22.01.1015)

9. Ширшов И.А. Толковый словообразовательный словарь русского языка: Комплексное описание русской лексики и словообразования. М.: ООО «Изд-во АСТ», 2004. 1023 с.


Review

Views: 152


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)