Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE ROLE OF LANGUAGE PERSONALITY IN MEDIA DISCOURSE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2019-1-41-50

Abstract

The article considers various approaches to the ideas of the language personality, which determines the intentional specificity of the discourse of modern media, which is concretized by showing the language personality of the journalist. The author considers media discourse as a special kind of discourse, in which the stylistic specificity of media texts is conditioned and broadcasted by media workers (editors, reporters, speakers, etc.). On the example of Andrei Dobrov’s media texts presented in the program “Dobrov on the Air”, the features of metalanguage reflexion (occasionalisms, metaphorical turns, neologisms, including composite structure, etc.) were identified by the method of continuous sampling and analyzed in the semantic-stylistic, pragmatic aspects. They describe the language personality of the journalist and its role in the discourse of the media. The conclusion is made that confirms the importance of the speech behavior and communication culture of the journalist as a linguistic personality, that forms the discourse of the media, in achieving success with the audience and in creating a unique image of the author-presenter in the media space.

About the Author

M. S. Tarasova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Ахмедли Н. Особенности культуры речи журналиста // Современная филология: материалы международной заочной научной конференции (г. Уфа, апрель 2011). Уфа: Лето, 2011. С. 234-236.

2. Багиров О. Г. Очерки теории телевидения. М.: Искусство, 1978. 152 с.

3. Бородько Д. А. Лингвистический статус новостного дискурса // Университетские чтения-2012: материалы научно-методических чтений Пятигорского государственного лингвистического университета. Пятигорск: Пятигорский государственный лингвистический университет, 2012. Ч. IV. С. 14-18.

4. Буров А. А., Бурова Г. П. Два этюда о языке современной журналистики // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2011. № 4. С. 221-225.

5. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003. 280 с.

6. Виноградова С. А. Медиадискурс как коммуникативное явление с манипулятивным потенциалом // Мир науки, культуры, образования. 2010. № 4 (23). Ч. 1. С. 46.

7. Власян Г. Р. Экспансия разговорности в современных средствах массовой информации // Вестник Челябинского государственного университета. Серия: Филология. Искусствоведение. 2013. № 21 (312). Вып. 80. С. 108-111.

8. Воеводин Ф. С. К вопросу о специфике языковой личности журналиста // Университетские чтения - 2016 (г. Пятигорск, 14-15 января 2016). Пятигорск: Пятигорский государственный лингвистический университет, 2016. С. 81-86.

9. Граудина Л. К., Ширяева Е. Н. Культура русской речи: учебник для вузов. М.: НОРМА-ИНФРА, 1999. 560 с.

10. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. 7-е изд. М. : Издательство ЛКИ, 2010. 264 с.

11. Кожемякин Е. А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. №12 (83). Вып. 6. С. 13-21.

12. Кожемякин Е. А. Медиадискурс // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. 2010. Вып. 2. Т. 1. С. 72-80. URL: http://discourseanalysis.org/ada2_1.pdf (дата обращения: 02.07.2018).

13. Мясникова Л. В. Общая характеристика дискурса СМИ [Электронный ресурс] // JourClub : [сайт]. URL: http://www.jourclub.ru/24/1522/ (дата обращения: 02.07.2018).

14. Тарасова М. С. Актуальная лексика периода экономических санкций 2014-2017 гг. «Импортозаместительный»: семантика, употребление, коннотации // Политическая лингвистика. 2018. № 3(69). С. 76-83.

15. Текст остаётся текстом? (Круглый стол) /Лошаков А. Г., Папуша И. С., Беглова Е. И., Бойцова О. Ю., Ширинянц А. А., Гуторов В. А., Халикова Н. В., Симашко Т. В., Швецова В. М., Герасименко Н. А., Шаповалова Т. Е., Акулова А. А., Муратова Е.Ю., Артамонова Ю.Д. // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 2. URL: http://evestnik-mgou.ru (дата обращения: 02.07.2018).

16. Уварова Е. А. Медиатекст и медиадискурс: к проблеме соотношения понятий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2015. № 5. С. 47-54.

17. Хлупина М. А. Особенности языковой личности С. Д. Довлатова: дисс. … канд. филол. наук. М., 2014. 255 с.

18. Художественно-образное и научное (научно-историческое) постижение действительности: проблема соотношения (Круглый стол) / Смоленский Н. И., Песоцкий В. А., Алпатова Т. А., Халикова Н. В., Леденёва В. В., Ларионов А. Э., Багдасарян В. Э., Бруз В. В. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2017. № 4. С. 31-37.

19. Черныш О. А. Языковая личность журналиста сквозь призму коллективного и индивидуального языкового сознания // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии: сборник статей по материалам XXVIII международной научно-практической конференции (Новосибирск, 30 сентября 2013). Новосибирск: Сибирская академическая книга, 2013. № 9(28). С. 53-58.


Review

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)