Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

L. TОLSTОY’S PLAY «THE POWER OF DARKNESS» IN LITERARY CRITICISM OF THE 19th-20th CENTURIES: TO THE QUESTION OF STAGINESS OF THE DRAMA

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2017-2-58-65

Abstract

The article examines the perception of the literary criticism of the play by L. Tolstoy “The power of darkness” in terms of its scenic possibilities. The analysis is mainly based on the interpretations of the play in the works of A. Kugel, A. Volynsky, P. Krasnov, V. Burenin’s. The article presents both positive and negative critical evaluations of various aspects of Tolstoy’s work such as presence of drama idea, art logic and psychological conditioning of characters’ actions, compliance of author’s plan with experience of its scenic embodiment. Close attention to this drama from critics demonstrates that already at the turn of 19th-20th centuries the appearance of “The power of darkness” was regarded as a big landmark event in the Russian drama.

About the Author

Anna Evdokimova
Yesenin Ryazan state University
Russian Federation


References

1. Баранчук. Обо всём // Новое слово. 1895. № 2. С. 183-203.

2. Блументаль у графа Л.Н. Толстого (Корреспонденция из Берлина) // Новое время. 1894. 22 апреля (№ 6517).

3. Буренин В.П. Критические этюды В. Буренина. СПб, 1888. 398 с.

4. Волынский А. Литературные заметки // Северный вестник. 1896. № 1. С. 298-316.

5. Далингер А.А. «Власть тьмы» Л.Н. Толстого и «Разоблачение Бланко Поснета» Д.Б. Шоу: спор о Боге // Русская литература в современном культурном пространстве. Литература о литературе: проблема литературной саморефлексии. Томск, 2010. С. 83-90.

6. Ерохина И.В. «Власть тьмы» Льва Толстого в рецепции Иннокентия Анненского // Л.Н. Толстой: мотивы, стиль, аллюзии: кол. монография / М.Ю. Барабанова и др.; отв. ред. Н.А. Красовская. Тула: ТГПУ им. Л.Н. Толстого, 2016. С. 95-101.

7. Ильинская Т.Б. «Власть тьмы» - библейское и толстовское в интерпретации Лескова: (Неизвестная статья Лескова «О дурацких обычаях») // Мир русского слова. 2009. № 4. С. 64-70.

8. Краснов Пл. «Власть тьмы» на сцене // Труд. 1895. № 12, т. 28. С. 679-686.

9. Кугель А. «Власть тьмы» как драматическое произведение // Театр и искусство. 1887. № 18. С. 338-340.

10. Кугель А. «Власть тьмы» как драматическое произведение // Театр и искусство. 1887. № 20. С. 371-372.

11. Кшицова Д. Натурализм в драме Л.Н. Толстого «Власть тьмы» // Sb. praci Filoz. fak. Brnenske univ. Literarnevedna slavistica - Studia minora Fac. philos. univ. Brunensis. Ser. slavica litt. Brno, 2010. Roc. 13, N 1/2. С. 55-62.

12. Никонова Н.А. Особенности применения жанровой теории в драматургии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2013. № 1. С. 48-53.

13. Новосельцева О.Н. Л.Н. Толстой в берлинском журнале писателей-натуралистов «Свободная сцена современной жизни»: 1890-1891 гг.: дисс.. канд. филол. н. Кострома, 2004. 220 с.

14. Хализев В.Е. Драма как род литературы (поэтика, генезис, функционирование). М.: МГУ, 1986. 260 с.

15. Шульц С.А. Драматургия Л.Н. Толстого в контексте исторической поэтики (герменевтический аспект): дисс.. д-ра филол. н. Ростов-на-Дону, 2004. 382 с.


Review

Views: 142


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)