Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

WOMEN’S THEME IN THE WORKS OF THEODORE DREISER:THE FATE OF A FEMALE ARTIST IN THE NOVEL THE “GENIUS”

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2019-3-117-126

Abstract

The objective of the article is to present the characteristic of T. Dreiser's views on the fate of the female artist in the United States of the early twentieth century. The main content of the article is the analysis of female images in the “Genius”, published in 1915. The author seeks to trace the relationship of women's theme with the feminism and the problem of relationships between artist and society on the example of the image system of the novel. The author of the paper points out the writer's special perception of the female theme: Dreiser was one of the first to address the issue of the fate of the female artist in this period. The article is addressed to philologists and linguists engaged in the study of American literature.

About the Author

A. V. Kozlova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абиева Н. М. Костюмные «переклички» в поздней прозе А. П. Чехова // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 3. С. 84-92.

2. Демина О. Ф. Женские образы в романе Теодора Драйзера «Гений» // Научный электронный журнал «Доклады Башкирского университета». 2016. Т. 1. № 2. С. 427-431. URL: http://dokbsu.ru/archive/2016/1/2/zhenskie-obrazy-v-romane-teodora-drayzera-geniy (дата обращения: 10.03.2019).

3. Ершова Е. В. Воплощение национального самосознания в урбанистическом пространстве американского романа (на примере романа Т. Драйзера «Сестра Керри») // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А. Гуманитарные науки. Литературоведение. 2016. № 2. С. 49-52.

4. Костина Е. В. «Женская тема» в американском романе 1870-1910-х годов: дис.. канд. филол. наук. Саранск, 2003. 194 с.

5. Морозкина Е. А. Творчество Теодора Драйзера и литературное развитие США на рубеже XIX-XX веков: дис. … докт. филол. наук. СПб., 1995. 223 с.

6. Пракина В. И. Есть ли у женщины выбор: феминизм в массовой культуре и художественной литературе // Электронное периодическое издание для студентов и аспирантов «Огарёв-Online». 2018. № 10 (115). URL: http://journal.mrsu.ru/arts/est-li-u-zhenshhiny-vybor-feminizm-v-massovoj-kulture-i-xudozhestvennoj-literature (дата обращения: 10.03.2019).

7. Эванс С. Рождённая для свободы. История американских женщин. М.: Прогресс, 1993. 320 с.

8. Aron N. R. This amazingly feminist novel was written by a middle-aged white man 99 years ago: ‘The Job’ struggled with the problem of having it all before women could even vote [Электронный ресурс] // Timeline : [сайт]. URL: https://timeline.com/feminist-novel-white-man-820f867a6b1e (дата обращения: 10.03.2019).

9. Gammel I. Sexualizing the Female Body // Theodore Dreiser: Beyond Naturalism / ed. by M. Gogol. New York: New York University Press,1995. P. 35-54.

10. Melhuish F. The ‘New Women’: women writers of the 1890s [Электронный ресурс] // Beckett, Books and Biscuits: University of Reading Special Collections : [сайт]. URL: https://blogs.reading.ac.uk/special-collections/2017/01/the-new-women-women-writers-of-the-1890s/ (дата обращения: 10.03.2019).

11. Prieto L. R. At Home in the Studio: The Professionalization of Women Artists in America. USA: Harvard University Press, 2001. 304 р.

12. Wittmann L. Z. The new woman as a European phenomenon // Neohelicon. 1992. Vol. 19. Iss. 2. P. 49-68.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)