Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE WAYS OF EXPRESSING SUBJECTIVE MODALITY IN ADVERTISING TEXTS OF GLOSSY MAGAZINES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2017-4-42-49

Abstract

The article is devoted to the analysis of the ways of subjective modality explication in glossy magazines’ advertising texts. We focus our attention on realization of modality on the different levels of the Russian language: lexical, derivational, morphological and syntactic. In spite of the limited scope of advertising text and its specific purpose, this research demonstrates the multidimensionality and a wide range of the ways of expressing modality in this type of media text. We observe two modal dominants - phatic (establishing the contact) and emotional-evaluative modalities.

About the Author

Daria S. Shikina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. М.: Изд-во иностранной литературы, 1955. 416 c.

2. Виноградов В.В. О категории модальности и модальных словах в русском языке // Избранные труды. Исследования по русской грамматике. М.: Наука, 1975. С. 53-87.

3. Канафьева А.В. Грамматическое и семантическое Я в риторическом высказывании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2014. № 6. С. 8-13.

4. Качалова И.Н. Оценочная функция языковой игры в дискурсе СМИ: автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 2010. 26 с.

5. Кудрявцева И.Г. Модальность как словообразовательная категория в системе префиксальных имён существительных: дисс. … канд. филол. наук. Вологда, 2008. 255 с.

6. Лекант П.А. К вопросу о модальных разновидностях предложения // Лекант П.А. Очерки по грамматике русского языка. М.: МГОУ, 2002. С. 102-113.

7. Леденёва В.В. Красиво о нелюбимом: о лексико-стилистических средствах рекламы услуг стоматологии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2015. № 6. С. 27-31.

8. Матвеева Е.А. Лексический повтор в рекламном тексте: особенности использования, стилистические возможности // Омский научный вестник. 2013. № 3. С. 144-146.

9. Орехова Е.Н. Риторический блок в газетном тексте // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2015. № 6. С. 43-49.

10. Орехова Е.Н. Субъективная модальность высказывания: форма, семантика, функции: монография. М.: МГОУ, 2011. 296 с.

11. Орехова Е.Н. Субъективная модальность радиодискурса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2014. № 6. С. 19-25.

12. Петрушина М.В. Модальность неодобрения: способы и средства реализации в русском языке: монография. М.: МГУП, 2010. 245 с.

13. Романова Т.В. Модальность. Оценка. Эмоциональность: монография. Нижний Новгород: НГЛУ им. Н.А. Добролюбова, 2008. 309 с.

14. Солганик Г.Я. Очерки модального синтаксиса: монография. М.: Флинта: Наука, 2010. 136 с.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)