Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

MEANS OF EXPRESSION IN A TELEVISION DISCOURSE

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2019-3-61-70

Abstract

This article discusses the expressive means used in a speech by TV hosts of the discussion polemical talk shows and information programs. The relevance of the study is due to the increased verbal impact on a viewer, associated with the emergence of new types of broadcasts and changes in the style of conducting programs by journalists. It has been established that the same content, verbalized by neutral and expressive means, has a different effect on the addressee. In the television broadcasting, colloquial and stylistically reduced vocabulary, word-formation occasionalisms, metaphors, comparisons, upward gradation and lexical repetition contribute to the achievement of the main communicative goal of the speaker - persuasion and influence. The language and speech expressive means that implement the semantic category of intensity have the maximum effect: intensive adjectives, affixes with an enforcing meaning, lexical and contextual synonyms in gradation series.

About the Author

T. V. Shkvartsova
Moscow Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Буянова Л. П., Нечай Ю. П. Эмотивность и эмоциогенность языка: механизмы экспликации и концептуализации: монография. М.: Флинта: Наука, 2016. 232 с.

2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь. М.: Флинта: Наука, 2007. 264 с.

3. Карасик В. И. Языковое проявление личности: монография. М.: Гнозис, 2015. 384 с.

4. Кочетков П. Н. Дискурс телевизионных новостей // Язык и дискурс средств массовой информации в XXI веке / под ред. М. Н. Володиной. М.: Академический Проект, 2011. С. 154-164.

5. Петрова Н. Е., Рацибурская Л. В. Язык современных СМИ: средства речевой агрессии. М.: Флинта: Наука, 2014. 160 с.

6. Светана-Толстая С. В. Русская речь в массмедийном пространстве. М.: Медиа Мир, 2007. 344 с.

7. Сковородников А. П., Копнина Г. А. Экспрессивные средства в языке современной газеты: тенденции и их культурно-речевая оценка // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования. Часть 2. М.: МГУ имени М. В. Ломоносова, 2004. С. 285-306.

8. Шкварцова Т. В. Вербализация положительных эмоций в современном публицистическом тексте // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2017. № 4. С. 50-57.

9. Шкварцова Т. В. Словообразование как источник повышения креативности публицистического текста // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2015. № 1. С. 32-37.


Review

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)