Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

GENESIS OF ADVERTISEMENTS IN THE 19th CENTURY(BASED ON RUSSIAN NEWSPAPERS)

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2019-3-50-60

Abstract

The goal of this research is to describe the genesis of advertisements in Russian newspapers as a separate speech genre; for this study, the 19th century was chosen as a key period in the history of Russian advertising. In the process of working with original sources, selected and analyzed were the texts of advertisements, and also described were. the language features specific to a particular historical period. The article proclaims that during the 19th century appeared the prerequisites for the developing of a speech genre of advertisements, which later separated from the previously common group of general advertisements. During this period in the texts also appeared some typical methods of advertising, which determined the further development of the genre. The work shows a large amount of material that has not been sufficiently studied before, and also contributes to the study of the history of Russian advertising and genesis of new genres.

About the Author

K. P. Tarasova
Mendeleev University of Chemical Technology of Russia
Russian Federation


References

1. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Художественная литература, 1986. 543 с.

2. Глинтерник Э. М. Рекламная дизайн-графика как социокультурный феномен в России 1880-1910 годов // Международный журнал исследователей культуры. 2016. № 4 (25). С. 89-111.

3. Гордеева Е. Ю. Особенности языка и стиля книжной рекламы в отечественных библиографических журналах // Вестник Нижегородского университета имени Н. И. Лобачевского. 2015. № 2 (2). С. 361-365.

4. Игнатенко А. А. Очерки истории российской рекламы. М.: Алетейя, 2015.148 c.

5. Кравченко О. Н. Рекламная концепция и рекламный образ. Разработка эффективной рекламы. М.: Издательские решения, 2017.140 c.

6. Миронова А. А. Динамика жанров библиографического жанра в России // Проблемы истории, филологии, культуры. 2010. № 4. С. 196-205.

7. Миронова А. А. Жанры рекламы: к проблеме квалификации // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2012. № 32 (286). С. 67-71.

8. Скуридина С. А., Масленникова И. А. Периодическая печать как историко-культурологический источник (на примере газетных объявлений XIX века) // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2017. № 3 (26). С. 72-77.

9. Сляднева О. В. Очерки истории российской рекламы. СПб.: Издательство СПбГУ, 2001. 138 с.

10. Ученова В. В., Старых Н. В. История рекламы. СПб.: Питер, 2002. 304 с.

11. Ягодкина М. В., Сластушинская М. М., Иванова А. П. Реклама в коммуникационном процессе. СПб.: Питер, 2014. 304 c.


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)