Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

“WORD FLESH” OF CHILDREN DIARIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2018-4-152-160

Abstract

On the example of children’ personal diaries in the 20th century, the article deals with one of the most important directions of modern humanity sciences connected with particularities of the genre of a personal diary the status of which is still being discussed. The article contains points of view of different researchers on this problem. Special attention is paid to diaries of the children of the families of M. Tsvetaeva and S. Efron and children’s diaries of the war period which allow understanding a complicated life of Russia in 1930-40s: personal documents in this case become historical ones. Their analysis was carried out under the slogan of Y. Tyunyanov “…to make holes in the document” to clarify it. The analysis of the diaries showed the role of the author’s intention in creating a diary text: in spite of the age differences in the life of its authors there is a moral carcase connected with their ethic images. Our approach will be interesting for specialists who work in the field of peculiarities of documentary literary genres.

About the Author

Emiliya Ya. Fesenko
Northern (Arctic) Federal University, Severodvinsk branch
Russian Federation


References

1. Детская книга войны: дневники 1941-1945. М.: Аргументы и факты; АиФ. Доброе сердце, 2015.480 с.

2. Дубнякова О.А., Кашина Т.А. Коммуникативно-прагматические особенности личного дневника // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2017. № 1 (25). С. 42-49.

3. Кин Д. Странники в веках. М.: Восточная литература, 1996. 328 с.

4. Клауд Г., Таунсенд Д. Дети: границы, границы… М.: Триада, 2001. 320 с.

5. Книга детства. Дневник Ариадны Эфрон. 1919-1921. М.: Русский путь, 2015. 248 с.

6. Криволапова Е.М. Роль авторской интенции в создании дневникового текста // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2016. № 4 (23). С. 66-73.

7. Миллер А. Драма одарённого ребёнка и поиск собственного Я. М.: Академический проект, 2001. 144 с.

8. Савельева Е.Б. Мир автора-коммуниканта в эго-произведении (на примере жанра автобиографии) // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 3-4 (45). С. 85-87.

9. Черепанова Р.С. Личный дневник: уровни приватного и дискурсы публичного (на примере нескольких дневников советской эпохи) // Вестник Южно-уральского университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2018. Т. 18. № 2. С. 49-54.

10. Эфрон Г.С. Дневники: в 2 т. М.: Вагриус, 2007. Т. 2: 1941-1943 годы. 368 с.

11. Юнг К.Г. Сознание, бессознательное и индивидуация // Структура психики и процесс индивидуации. М.: Наука, 1996. С. 197-207.

12. Lejeune Ph. Ecrire sa vie. Du pacte au patrimoine autobiographique. Paris: Editions du Mauconduit, 2015. 128 p.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)