Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

GAITO GAZDANOV’S MUSIC (“THE SILENT CONCERTO” IN “AN EVENING AT CLAIRE'S” AND “THE MUTE SYMPHONY” IN “EVELINA AND HER FRIENDS”)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2018-3-111-120

Abstract

The article describes the synthesis of arts modernist principle in the poetics of Gaito Gazdanov's novels. The analysis of motives and units of text helps to establish the fact, that music is not just a literary detail, but also a method of the narrative structure of Gazdanov's prose. The study is based on the material of the novels “An Evening with Claire” and “Evelina and Her Friends”. As shown, music for Gazdanov is connected with life-creating theory and becomes a marker of self-determining artistic manner. This demonstrates, that in his early writings we can see the traces of symbolist principle «world as music». In later works, Gazdanov preferred belletristic style, but still put music in the centre of his works and used it as a “tuning fork” for his art.

About the Authors

Anna V. Nizhnik
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


Natalia Z. Koltsova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Адорно Т. Философия новой музыки / пер. с нем., перевод Б. Скуратова. Вступительная статья К. Чухрукидзе. М.: Логос, 2001. 352 c.

2. Ахматова А.A. Собрание сочинений в 6 т. М.: Эллис Лак, 1999. Т. 2. Кн. 2 (Стихотворения 1959-1966). 528 c.

3. Белый А. Собрание сочинений. Стихотворения и поэмы / ред., сост., авт. предисл. В.М. Пискунов, коммент. С.И. Пискунова, худож. А. Платонов, худож. Л.С. Бакст. М. : Республика, 1994. 559 c.

4. Газданов Г. Собрание сочинений в 5 томах. М.: Эллис Лак, 2009. Т. 1 (Романы. Рассказы. Литературно-критические эссе. Рецензии и заметки). 880 с.

5. Газданов Г. Собрание сочинений в 5 томах. М.: Эллис Лак, 2009. Т. 2 (Романы. Рассказы. Документальная проза). 736 c.

6. Газданов Г. Собрание сочинений в 5 томах. М.: Эллис-Лак, 2009. Т. 4 (Романы. Выступления на радио «Свобода». Проза, не опубликованная при жизни). 736 с.

7. Геворкян А.В. О «синтезе искусств»: заметки к теме // Поэтика русской литературы конца XIX-начала ХХ века. Динамика жанра. Общие проблемы. Проза. М.: Институт мировой литературы имени А.М. Гоького РАН, 2009. С. 211-244.

8. Диенеш Л. Гайто Газданов. Жизнь и творчество / пер. с англ. Т. Салбиев. Владикавказ: Издательство Северно-Осетинского института гуманитарных исследований, 1995. 303 c.

9. Дьяконова И.А. «Метароманный» цикл Гайто Газданова // Проблемы культуры, языка, воспитания. 2002. Вып. 5. С. 207-211.

10. Кибальник С.А. Гайто Газданов и экзистенциальная традиция в русской литературе. СПб.: Петрополис, 2011. 412 c.

11. Кибальник С.А. Метемпсихоз как метатема автобиографических романов Г. Газданова // Литературные направления и течения в русской литературе XX века. 2005. Вып. 2. С. З-13.

12. Кучина Т.Г., Сластенина О.А. Принципы музыкальной композиции в стихотворениях Б. Пастернака // Верхневолжский филологический вестник. 2016. №1. С. 132-137.

13. Махов А.Е. Musica literaria. Идея словесной музыки в европейской поэтике. М.: Intrada, 2005. 224 с.

14. Ницше Ф. Рождение трагедии или эллинство и пессимизм // Полное собрание сочинений в 13 томах. М.: Культурная революция, 2012. Т. 1. Часть 1 (Рождение трагедии. Из наследия 1869-1873 гг.). 416 с.

15. Ханзен-Лёве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Ранний символизм / пер. с нем. С. Бромерло, А.Ц. Масевича и А.Е. Барзаха. СПб.: Академический проект, 1999. 512 с.

16. Шопенгауэр А. Собрание сочинений в 6 Т. M.: Республика, 1999. Т. 1: Мир как воля и представление. 496 с.


Review

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)