Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

ANTON CHEKHOV’S VIEWS ON EDUCATION AND THE ROLE OF LITERATURE IN CHILD’S UPBRINGING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2018-2-124-137

Abstract

The article deals with the attitude of Chekhov to the problem of the upbringing of children and the educational role of literature. Based on the biographical data and memoirs of his relatives and friends, it is shown how Chekhov’s views on education formed, how his own childhood impressions influenced his attitude to religious education and the use of corporal punishment in education. The author traces how the writer tried to find a balance between the development of the child’s personality and the impact on the upbringing of the environment, especially the family environment. A brief analysis of Chekhov’s works for children and about children, his diaries, and letters devoted to education is given. As a result of the analysis there have been identified the main features that, according to Chekhov, the works for children should have. It is shown that Chekhov assigned a very important role in the upbringing of children to adventure literature and works about animals.

About the Author

Nuri Kokluce
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Алехина И.В. Человек и действительность в пьесе А.П. Чехова «Безотцовщина» // Учёные записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2013. № 1(51) С. 226-234.

2. Базилевская А.К. Тема детства в рассказах А.П. Чехова: этико-психологические аспекты // Известия Уральского государственного университета. Серия 2. Гуманитарные науки. 2010. № 4 (82). С. 6-15.

3. Белинский В.Г. Полное собрание сочинений: в 13-ти томах. М.: Издательство Академии наук СССР, 1953-1959. Т. 2. 766 с.

4. Бушканец Л.Е. А.П. Чехов и традиции европейского романа воспитания // Филология и культура. 2013. № 4 (43). С. 162-168.

5. Головачева А. Спенсер и Чехов [Электронный ресурс] // Литература. 2001. № 18(450): [сайт]. URL: http://lit.1september.ru/article.php?ID=200101806 (дата обращения: 01.12.2017).

6. Громов Л.П. Чехов и детская литература [Электронный ресурс] // Культурно-просветительский интернет-портал «Антон Павлович Чехов». URL: http://www.anton-chehov.info/leonid-gromov-chexov-i-detskaya-literatura.html (дата обращения: 01.12.2017).

7. Домострой. Серия «Литературные памятники» / подг. В.В. Колесовым, В.В. Рождественской. 3-е изд. СПб: «Наука», 2007. 400 с.

8. Достоевский Ф.М. Дневник писателя. 1877. Июль-Август // Собрание сочинений в 15 томах. СПб.: Наука, 1995. Т. 14. С. 206-213.

9. Куприн А.И. Памяти Чехова // Собрание сочинений в девяти томах. Т. 9. М.: Правда, 1964. С. 403-434.

10. Лысков И.П. А.П. Чехов в понимании критики. (Материалы для характеристики его творчества). М.: Типография Гатцука , 1905. 260 с.

11. Немирович-Данченко В.И. Из прошлого. М.: Кукушка, 2003. 368 с.

12. Тимофеев Н.А. Эволюция героя в прозе А.П. Чехова 1890-1900-х гг.: дисс.. канд. филол. наук. М., 2014. 217 с.

13. Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. Письма: В 12 т. М.: Наука, 1974-1988.

14. Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. Сочинения: В 18 т. М.: Наука, 1974-1988.

15. Чехов Ал.П. Из детских лет А.П. Чехова // А.П. Чехов в воспоминаниях современников. М.: Художественная литература, 1960. С. 29-74.

16. Чудаков А.П. Поэтика Чехова. Мир Чехова. Возникновение и утверждение. М.: Азбука-Аттикус, Азбука, 2016. 701 с.

17. Чуковский К.И. О Чехове. Человек и мастер. М.: Детская литература, 1971. 206 с.

18. Asma B, Gцkзeli S. Зehov ve Memduh Şevket Esendal’эn hikayelerinde зocuk // Batman Ьniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 2012. № 1. pp. 159-168.

19. Purves M.R. Marriage in the Short Stories of Chekhov [Электронный ресурс] // CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 2014. Vol. 16. Iss. 3. URL: http://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol16/iss3/9 (дата обращения: 01.12.2017).


Review

Views: 130


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)