Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

OCCASIONALISMS IN RUSSIAN AND CROATIAN ADVERTISEMENTS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2018-2-66-76

Abstract

The article analyses occasionalisms used in advertising texts in the Russian and Croatian languages. Occasionalisms are expressive, stylistically coloured new formations, which, as a rule, are created for single usage in a specific context. The author studies the peculiarities of structure and semantics of occasional new formations which in both languages may be derived using existing ways (with more or fewer deviations from the standard norm of word forming) or by unusual formative models. The most productive ways by which these occasional words are formed in this two related Slavic languages are determined. The analysis of linguistic material shows that the most productive standard way of forming occasionalisms is suffixation, and among the unusual formative models, it is necessary to mention contamination and graphoderivation.

About the Authors

Marina V. Radchenko
University of Zadar
Russian Federation


Andjela Grtsich
University of Zadar
Russian Federation


References

1. Гридина Т.А. Языковая игра: стереотип и творчество. Екатеринбург: Издательство Уральского государственного педагогического университета, 1996. 225 с.

2. Ильясова С.В., Амири Л.П. Языковая игра в коммуникативном пространстве СМИ и рекламы. М.: Флинта: Наука, 2009. 296 с.

3. Лыков А.Г. Современная русская лексикология (русское окказиональное слово): учеб. пособие для филол. факультетов ун-тов. М.: Высшая школа, 1976. 119 с.

4. Панов М.В. Труды по общему языкознанию и русскому языку: в 2 т. / под ред. Е.А. Земской и С.М. Кузьминой. М.: Языки славянской культуры, 2007. Т. 2. 848 с.

5. Попова Т.В. Новые словообразовательные форманты современного русского языка (на материале графодериватов) // Славянские языки и культуры в современном мире: Международный научный симпозиум (Москва, МГУ имени М.В. Ломоносова, филологический факультет, 24-26 мая 2009 г.): Труды и материалы / составители О.В. Дедова, Л.М. Захаров; под общим руководством М.Л. Ремнёвой. М.: МАКС Пресс, 2009. С. 124-125.

6. Попова Т.В., Храмушина Ж.А. Креолизация русского слова в текстах XXI в. // Основные тенденции развития русского и других славянских языков в современном мире. Сборник научных трудов по материалам международной конференции (15-16 мая 2014 г., г. Трнава). Брно, 2014. С. 138-143.

7. Розенталь Д.Э., Кохтев Н.Н. Язык рекламных текстов: учеб. пособие для вузов по спец. «Журналистика». М.: Высшая школа, 1981. 125 с.

8. Роль СМИ в демократизации и креативизации современного русского языка (круглый стол) / Маркова Е.М., Рацибурская Л.В., Иссерс О.С., Мельник Ю.А., Зайцева И.П., Сипко Й., Радченко М.В. // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 1. URL: http://evestnik-mgou.ru/vi/Articles/Doc/799.

9. Русский язык. Энциклопедия / под ред. Ю.Н. Караулова. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Дрофа, 1997. 721 с.

10. Янко-Триницкая Н.А. Словообразование в современном русском языке. М.: Индрик, 2001. 504 с.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)