Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

PROBLEM OF “MAN AND NATURE” IN A. V. ELISEEV’S ESSAY “IN THE TAIGA” (1891)

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2021-5-68-77

Abstract

Aim. On the basis of the essay “In the Taiga” we acquaint the reader with the work of the travel writer A. V. Eliseev (1858-1895) and identify the main problem-thematic and artistic constants of his natural history prose. Methodology. Use is made of the tools of typological, cultural-historical, and immanent methods of analysis of a literary text, as well as of the method of “slow reading”. The essay is analyzed from the point of view of themes and problems, as well as historical, cultural and biographical culture-specific items reflected in its content. The convergence of the essay with natural philosophy literature of the turn of the XIX-XX centuries is traced. Results. The analysis of the essay “In the taiga” testifies to the original artistic manner of A. V. Eliseev. The paper shows that the semantic dominants of the essay include the problems of the relationship between “civilization and nature”, the integrity of the natural world, and “natural man”. The structure of the work reveals three compositional and thematic elements: landscape, hunting, and portrait of an indigenous person. For each element, a historical-literary tradition is designated: landscape ekphrasis, animalistic literature, hunting story, and ethnographic portrait; the typology of the image of the Far Eastern indigenous person in the Russian literature at the turn of the century is traced (V. K. Arsenyev, M. M. Prishvin). The analysis demonstrates that the style of the essay is characterized by a combination of documentary-subject, pictorial and symbolic-generalizing elements. The analysis makes it possible to express the idea of the genre syncretism of the essay, combining the traditions of natural philosophical prose, hunting story, ethnographic essay portrait, and lyrical and philosophical essay. Research implications. The material introduced in the paper enriches the research in the field of essay prose, regional studies, and natural philosophical prose. The theoretical significance of the study is the expansion of the idea of the potential richness of essay poetics. The presentation of the work of A. V. Eliseev can serve as an impetus for the monographic study of the writer’s work. The practical significance of the research is the possibility of including historical and literary information about the work of A. V. Eliseev in textbooks on regional (Far Eastern) literature, as well as in reference books and manuals on literature of the turn of the XIX-XX centuries.

About the Author

O. N. Alexandrova-Osokina
Pacific State University
Russian Federation


References

1. Александрова-Осокина О. Н. Вопросы геопоэтики в современном литературоведении // Научный диалог. 2020. № 5. С. 216-141.

2. Александрова-Осокина О. Н. Поэтика дальневосточного пейзажа в книге Н. М. Пржевальского «Путешествие в Уссурийском крае» // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2019. № 3. С. 71-82.

3. Басин Е. Я. Полнота как художественная ценность // Философские науки. 2009. № 7. С. 113-124.

4. Крившенко С. Ф. Дорогами землепроходцев: героика освоения Дальнего Востока в очерково-мемуарной и исторической прозе. Хабаровск: Хабаровское книжное изд-во, 1984. 191 с.

5. Александрова-Осокина О. Н. Вопросы геопоэтики в современном литературоведении // Научный диалог. 2020. № 5. С. 216-141.

6. Александрова-Осокина О. Н. Поэтика дальневосточного пейзажа в книге Н. М. Пржевальского «Путешествие в Уссурийском крае» // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2019. № 3. С. 71-82.

7. Басин Е. Я. Полнота как художественная ценность // Философские науки. 2009. № 7. С. 113-124.

8. Крившенко С. Ф. Дорогами землепроходцев: героика освоения Дальнего Востока в очерково-мемуарной и исторической прозе. Хабаровск: Хабаровское книжное изд-во, 1984. 191 с.

9. Культура путешествий в Серебряном веке: исследования и рецепции: коллективная монография / сост. Ю. С. Подлубнова, Е. В. Симонова; предисл. Л. В. Маштаковой. Екатеринбург; М.: Кабинетный учёный, 2020. 300 с.

10. Плотникова Н. И. Пейзаж в очерках В. К. Арсеньева «Сквозь тайгу» // Литература и культура Дальнего Востока, Сибири и Восточного зарубежья: проблемы межкультурной коммуникации: материалы участников VI Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, 4 февраля 2016 г. Владивосток: Дальневосточный федеральный университет, 2016. C. 54-58.

11. Романов Д. Д. Экологические аспекты русской религиозной философии // Сахаровские чтения 2019 года: экологические проблемы XXI века: материалы XIX Международной научной конференции, Минск, 23-24 мая 2019 г.: в 3 ч. Ч. 1. Мн.: МГЭИ им. А. Д. Сахарова БГУ, 2019. С. 49-52.

12. Хайруллина (Александрова-Осокина) О. Н. Художественно-научная философия природы в очерке А. В. Елисеева «В тайге» // Запад-Восток: образование и наука на пороге XXI века: межвузовский сборник научных трудов. Хабаровск: Изд-во ХГПУ, 2000. С. 70-74.

13. Чач Е. А. Серебряный век как историко-культурная парадигма: на примере творчества В. К. Арсеньева // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия: История. 2011. № 4. С. 109-117.

14. Шахматова Е. Б. Восток - Запад: антикризисный диалог в эпоху глобальных перемен // Общество: философия, история, культура. 2016. № 4. С. 28-30.

15. Яроцкая Ю. А. Формирование представлений читателей о Дальнем Востоке России в книге В. К. Арсеньева «По Уссурийскому краю» // Образ Родины: содержание, формирование, актуализация: материалы Международной научной конференции, Москва, 21 апреля 2017 г. М.: Московский художественно-промышленный институт, 2017. С. 139-142.


Review

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)