Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

COGNITIVE DOMINANTS OF THE AUTHOR’S IDIOSTYLE AND THEIR GENRE-FORMING FUNCTIONS IN THE AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVE “WITHOUT CHOICE” BY L. BORODIN

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2021-5-56-67

Abstract

Aim. Using the text of the autobiographical narrative “Without choice” by L. Borodin, we identify the cognitive dominants of the idiostyle that are integrated into the processes of text generation and the system of language means. Methodology. We reconstruct the mental and linguistic stereotypes of the author’s consciousness, which determine the features of the writer’s idiostyle. The research relies on the descriptive method, the method of analyzing dictionary definitions, and the methods of contextual and conceptual analysis. Results. The analysis shows that the cognitive dominants of the idiostyle in the text are mentally determined by the constants of the author’s linguistic personality, reflecting the need for the spiritual revival of Russia at the turn of the XX-XXI centuries, the acquisition of the values of Christian culture and faith in God. The concept of “faith” is represented mainly by the religious vocabulary of the Russian language. The linguistic and cultural potential of these words is associated with their contextual reinterpretation, which is a contamination of traditional and religious content and the content of culturally connoted vocabulary, nominated as ideologemes of the twentieth century. The reflection of the processes of conceptual integration of the results of discursive and stereotypical activity of many subjects in the text is presented as one of the distinctive stylistic and textual features of the author’s speech, his communicative space. The compositional forms used by the author are subject to the dynamics of the development of complex conceptual structures that represent various types of cultural information, which determines the intertextuality of the author’s narrative - a significant number of precedent names of the Russian religious philosophy. Research implications. The obtained research results can be used in the theory of text, the theory of speech genres, the description of the linguistic picture of the human world and the processes of its change. The materials can be used in university special courses dedicated to the study of the writer’s language.

About the Author

E. A. Fedorchenko
Russian Customs Academy
Russian Federation


References

1. Блинова Ю. А. Прецедентные агионимы как средства вербализации концепта ВЕРА / НЕВЕРИЕ в новейшем немецкоязычном романе // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2020. Т. 26. № 4. С. 115-122.

2. Балашова Е. Ю. Номинативная плотность лингвокультурного концепта ВЕРА / FAITH в русском и английском языках // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2010. № 2. С. 92-98.

3. Бобырева Е. В. Религиозный дискурс: ценности, жанры, стратегии (на материале православного вероучения): монография. Волгоград: Перемена, 2007. 375 с.

4. Болотнова Н. С. К вопросу о понятии «когнитивный стиль языковой личности» // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 10 (125). С. 164-168.

5. Васильева Т. И. Формы выражения авторского сознания в прозе Л. И. Бородина // Проблемы истории, филологии, культуры. 2015. № 2 (48). С. 252-256.

6. Идиостиль и ритм текста: коллективная монография / Е. И. Бойчук, И. А. Воронцова, Е. В. Шляхтина, О. В. Беляева. Ярославль: Редакционно-издательский отдел ЯГПУ, 2019. 184 с.

7. Корниенко Е. Р. Идиолект и идиостиль: к вопросу о соотнесении понятий // Филология: научные исследования. 2019. № 1. С. 265-271.

8. Леденёва В. В. Идиостиль (к уточнению понятия) // Филологические науки. 2001. № 5. С. 38-41.

9. Леденёва В. В. Прецедентное имя Святого князя Владимира в концептуальном пространстве текстов Н. С. Лескова [Электронный ресурс] // Язык и текст. 2015. Т. 2. № 4. URL: http://psyjournals.ru/langpsy (дата обращения: 28.01.2021).

10. Петрикова А. Концепт «Вера» в православном и католическом (восточного обряда) дискурсах // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета. 2009. № 8. С. 36-47.

11. Полякова А. С., Рябоконь А. А. Концепты «Вера» и «Доверие» в русской и британской лингвокультуре // Современные тенденции в науке, технике, образовании: X международная научно-практическая конференция, Смоленск, 18 мая 2020 г. Смоленск: Наукосфера, 2020. С. 95-103.

12. Радбиль Т. Б. Вера как основа мировосприятия и миропонимания в русской языковой картине мира // Лингвокультурологические исследования. Логический анализ языка. Понятие веры в разных языках и культурах / отв. ред. Н. Д. Арутюнова, М. Л. Ковшова. М.: Гнозис, 2019. С. 23-35.

13. Старкова Е. В. Проблема понимания феномена идиостиля в лингвистических исследованиях // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2015. № 5. С. 75-81.

14. Талапова Т. А. Языковое и метаязыковое представление синонимических отношений, актуализирующих концепт Вера / Неверие в русской языковой картине мира // Вестник Читинского государственного университета. 2009. № 1 (52). С. 172-176.


Review

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)