Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

ACTUALIZATION OF THE “EQUINOX POINT” CATEGORY AS A STAGE OF ASSERTING THE HERO’S SUBJECTIVITY

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2021-1-88-98

Abstract

Aim. To actualize the category "equinox point" in the literary, scientific turnover, to analyze the works of L. Tolstoy "The Death of Ivan Ilyich" and M. Gorky "Blue Life". To reveal the relationship of the heroes-personalities' intentions at the "point of the equinox" with a noble deed and self-transcendence. Methodology. The primary method of work is a comparative analysis of works of art to determine the "equinox point" as an architectonically significant component of the structure. Since the heroes of the works being analyzed are subjects of the compositional structure, we can say that to understand the work's integrity and the role of the "equinox" in it, and we focus on dialogue as a method proposed by M. Bakhtin. Results. The interrelation of works is established in changing the narrative point of view and resolving the architectonic whole with the "equinox point." The "equinox point" is the boundary between character and personality, and from personality to character. The need for the hero-personality for self-transcendence is revealed. Research implications. The study confirms that the formation of meaning and self-transcendence is a necessary quality of the hero-personality. The generalization of the features of L. Tolstoy and M. Gorky, when they create the image of a hero-personality in the process of self-transcendence, allows us to conclude that the problem of overcoming an existential crisis was one of the most important issues at the turn of the late 19 - early 20th centuries, its solution is proposed through the maximum rapprochement of the hero and the reader through the "point of view" and improperly direct speech; which in turn allows us to speak of dialogue as a method of artistic reflection of the inner world of a work. This study makes it possible to draw a parallel between the creative activities of Russian literature's classics.

About the Authors

A. S. Markova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


G. I. Mamukina
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


M. V. Minova
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Абакумова И. В., Годунов М. В., Гурцкой Д. А. Самотрансценденция как основа преадаптивной стратегии смыслообразования // Научно-педагогическое обозрение. Томский государственный педагогический университет. 2020. № 3. С. 185-190.

2. Бахнова Ю. А., Чалей О. В. Функции экфрасиса в цикле “Fantasies Decorative” О. Уайльда // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. № 10. С. 62-66.

3. Бахтин М. М. Собрание сочинений в 7 т. Т. 1. Философская эстетика 1920-х годов. М.: Русские словари, 1998. 955 с.

4. Белоусова Е. Г. О роли фольклорно-мифологических элементов в стиле М. Горького («Голубая жизнь») // Вестник Челябинского государственного университета. Серия: Филология. Искусствоведение. 2012. Т. 64. № 6 (260). С. 26-29.

5. Васенкин А. В. Что такое экзистенциальный кризис // Социальная компетентность. 2018. Т. 3. № 1. С. 81-86.

6. Данилова Е. Г. Тема одиночества в повести Л. Н. Толстого «Смерть Ивана Ильича» // Научный форум: филология, искусствоведение и культурология: сборник статей по материалам I Международной заочной научно-практической конференции. М.: Международный центр науки и образования, 2016. С. 53-58.

7. Долгова Е. Г., Гаврилова Н. А. Имена-символы в английской художественной литературе и способы их передачи на русский язык // Лингвистические и экстралингвистические проблемы коммуникации: теоретические и прикладные аспекты: межвузовский сборник научных трудов / отв. ред. Ю. К. Воробьев. Саранск, 2004. С. 16-19.

8. Ефименко А. Е. «Смерть Ивана Ильича» Л. Н. Толстого: мотивировки порождения диегезиса. Интерпретация текста: лингвистический, литературоведческий и методический аспекты: материалы XI Международной научной конференции. Чита: Забайкальский государственный университет, 2018. С. 36-39.

9. Мамукина Г. И., Маркова А. С. Метамодернизм в концепции А. Е. Чучина-Русова «Единое поле мировой культуры» // Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2018. № 3 (39). С. 128-138.

10. Маркова А. С., Мамукина Г. И., Минова М. В. Голубой цветок как символ благородного дела и бессмертия // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2020. № 1. С. 115-124.

11. Маркова А. С., Мамукина Г. И. Своеобразие понимания архетипа «Голубой цветок» другими культурами // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2019. № 2. С. 187-191.

12. Тамарченко Н. Д. Типология реалистического романа: На материале классических образцов жанра в русской литературе XIX века. Красноярск: Издательство Красноярского университета, 1988. 195 с.

13. Теория литературы: учебное пособие для студентов филолологических факультетов высших учебных заведений : в 2 т. / под ред. Н. Д. Тамарченко, С. Н. Бройтмана.Т. 2. Историческая поэтика. М.: Академия, 2004. 368 с.

14. Чалей О. В. К вопросу о соотношении концепта и лексического значения слова // Язык, сознание, коммуникация. М., 2014. С. 344-351.


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)