Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

MOTIVES OF WATER AND FIRE IN THE EPIC NOVEL BY L. TOLSTOY “WAR AND PEACE”

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-5-109-120

Abstract

Aim is to investigate the motives of water and fire, which are a representation of the universal concepts "Water" and "Fire" in the ideological and aesthetic system of "War and Peace." This leads to the formulation of the following tasks: consideration of essential aspects of L. Tolstoy's worldview, problem-thematic analysis of the work, its symbolic structure, features of the artistic space, consideration of methods of psychological research, folklore and mythological influences. The observations allow us to demonstrate the features of the artistic implementation of the above concepts. Methodology. The article's methodological basis presupposes reliance on such basic literary approaches as interpretive, cultural-historical, systemic and holistic analysis, mythopoetic. Results. The considered motives of water and fire in the epic novel carry world-organizing, plot-form- ing, socio-ethical, psychological, folklore-mythological functions, are associated with eschatologism, sacrifice, spiritual liberation and are the embodiment at the ideological and aesthetic level of the basic concepts "Water" and "Fire". These mental units are included in the concept sphere of the great novel, and together with others reflect the originality of the author's thinking, the artist's life philosophy, his axiology, epistemology, ontology, the worldview of a certain era, the national picture of the world, carry folklore and mythological information. Research implications. The observations can be used in the study of the model of the artistic world of the epic novel, the originality of the national consciousness, the historical, philosophical and ethical views of L. Tolstoy of 1860s, as well as in the scientific commenting on "War and Peace", in the development of special courses on the work of L. Tolstoy.

About the Author

I. B. Pavlova
A. M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Афанасьев А. Н. Поэтические воззрения славян на природу: в 3 т. Т. 1. М.: Академический проект, 2013. 384 с.

2. Ашукин Н. С., Ашукина М. Г. Крылатые слова. М.: Современник, 1996. 560 с.

3. Бочаров С. Г. «Война и мир» Л. Н. Толстого // Три шедевра русской классики. М., 1971. С. 7-104.

4. Воркачев С. Г., Воркачева Е. А. «Родина» в русской лингвокультуре // Концепт: научно-методический электронный журнал «Концепт». 2014. Т. 20. URL: http://e-koncept.ru/2014/54367.htm. (дата обращения: 03.09.2020).

5. Воркачев С. Г. Аксиологическая вариативность лингвокультурного концепта // Концепт: научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. Т. 13. URL: http://e-koncept.ru/2015/85328.htm. (дата обращения: 03.09.2020).

6. Глинка Ф. Очерки Бородинского сражения. (Воспоминания о 1812 годе): в 2 ч. Ч. I. М.: В типографии Николая Степанова, 1839. 70 с.

7. Давыдов Д. Стихотворения. Военные записки. М.: Оллеа-пресс, 1999. 542 с.

8. Дёрина Н. В., Асташова Г. В. Функции образа огня в художественных мирах представителей русского модернизма // Wschodniqueuropejskie czasopismo naukowe. 2017. № 1-2 (17). С. 35-40.

9. Клибанов А. И. Народная социальная утопия в России. Период феодализма. М.: Наука, 1977. 335 с.

10. Клибанов А. И. Народная социальная утопия в России. XIX век. М.: Наука, 1978. 344 с.

11. Колесов В. В. Язык и ментальность. СПб.: Петербургское востоковедение, 2004. 240 с.

12. Костина-Касанелли О. С. Концепт и мотив: междисциплинарная соотнесенность понятий // Вестник Харьковского национального университета им. В. Н. Каразина. Серия: Филология. 2013. Вып. 67. № 1048. С. 59-63.

13. Кротенко И. Когнитивное литературоведение, задачи и перспективы // Wschodniqueuropejskie czasopismo naukowe. 2017. № 12-4(28). С. 49-52.

14. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Известия РАН. Серия литературы и языка. 1993 № 1. С. 3-9.

15. Небольсин С. А. Пожар Москвы, яркое, играющее пламя, как явление «русского Феникса» (к восприятию войны 1812 года в европейской поэзии) // 1812 год и мировая литература. М.: ИМЛИ РАН, 2013. С. 365-388.

16. Незванкина Л. К., Щемелева Л. М. Мотив // Литературный энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1987. С. 230.

17. Платон. Собр. соч.: в 4 т. Т. I. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та: Изд-во Олега Абышко, 2006. 629 с.

18. Пустовалова В. И. Наука о языке в свете идеала цельного знания. В поисках интегральных парадигм. М., Ленанд, 2016. 272 с.

19. Сн[егирев] Ив[ан]. Начертание жития Московского митрополита Платона: в 2 ч. Ч. II. М., 1835. 148 с.

20. Тарасова И. А. Когнитивная поэтика: предмет, терминология, методы. М., ИНФРА, 2018. 164 с.

21. Тарле Е. В. Наполеон. 2-е изд., репринт. (по изд. 1942 г.). М.: Юрайт, 2017. 467 с.

22. Топоров В. Н. Мост // Мифы народов мира: энциклопедия: в 2 т. Т. 2. М.: Советская энциклопедия, 2008. С. 176-177.

23. Топоров В. Н. Река // Мифы народов мира: энциклопедия. в 2 т. Т. 2. М.: Советская энциклопедия, 2008. С. 374-376.

24. Ценностные основы национальной картины мира в русской литературе. М.: ИИУ МГОУ, 2019. 312 с.


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)