Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE EPITHET AS ONE OF THE FEATURES OF A. TOLSTOY'S IDIOSTYLE

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-5-63-73

Abstract

Aim of the article is the analysis of epithets in the poetic idiostyle of A. Tolstoy, the Russian poet of the 19 century. Methodology. The article deals with identifying the lexical-semantic originality and functioning of adjectives-epithets in the poet's lyrical discourse. Context analysis is the primary research method based on the semantic method. Results. Based on the results of the study, the author makes a conclusion about the variety of thematic groups of adjectives-epithets and the peculiarities of their semantics, their formation based on the direct and figurative lexical meanings of various adjective categories. Additional meanings, evaluative and connotative components in the meaning of epithets, individual-author epithets, their syntagmatics are revealed. All this emphasizes the originality of the author's picture of the world, the poetic consciousness of A. Tolstoy. Reserch implications. The analysis of epithets in Tolstoy's works allows a new way of looking at his poetry's semantic versatility and shows richness, diversity, and originality of his poetic language.

About the Author

N. Y. Mospanova
Bryansk State University named after academician I. G. Petrovsky
Russian Federation


References

1. Атаманова Н. В. Звуковые образы в поэтической картине мира А. К. Толстого и в словаре языка поэта как средство экспликации субъективно-авторского восприятия. // Казанская наука. 2018. № 12. С. 10-14.

2. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Едиториал УРСС, 2004. 571 c.

3. Баранчеева Е. И. Семантические механизмы английского перенесенного эпитета // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2016. № 2 (30). C. 94-102.

4. Булахова Н. П., Сковородников А. П. К определению понятия эпитет (предуготовление к функциональной характеристике) // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. № 2. С. 122-143.

5. Бурдина Е.А. Лексико-семантическая репрезентация философской категории «любовь» в рамках пространственно-временного континуума в поэтическом и эпистолярном наследии А. К. Толстого // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2017. Т. 8. № 4. С. 826-837.

6. Вороничев О. Е., Шестакова Н. А. Устаревшая лексика в романе А. К. Толстого «Князь Серебряный» // Русский язык в школе. 2015. № 10. С. 41-46.

7. Глушкова В. Г. Лингвостилистические особенности эпитетов в художественной прозе С. Н. Есина: автореф. дис.. канд. филол. наук. Белгород, 2000. 22 с.

8. Голубина К. В. Когнитивные основы эпитета в художественном тексте (на материале англоязычной художественной прозы): автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1998. 25 c.

9. Губанов С. А. Структурные типы эпитетных комплексов в творчестве М. Цветаевой // Вестник Самарского государственного университета. 2008. № 5.2. С. 52-60.

10. Гусева Т. М. Сложный эпитет как стилеобразующая единица художественного пространства И. А. Бунина: автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2001. 27 с.

11. Маниева Н. С. Семантические группы прилагательных-эпитетов, логически несовместимых с определяемыми существительными, в современной поэтической речи // Вестник Дагестанского научного центра РАН. 2006. № 26. С. 142-149.

12. Москвин В. П. Эпитет как предмет теоретического осмысления // Электронный научно-образовательный журнал ВГПУ. 2011. №4 (14). URL: http://grani.vspu.ru/files/publics/1325227875.pdf (дата обращения 21.03.2020).

13. Моспанова Н. Ю. Об эпитете светлый в лирике А. К. Толстого // «О Родине песни и думы его…». А. К. Толстой в мировой культуре: материалы научно-практических конференций, посвященных 200-летию А. К. Толстого. Брянск, БОНУБ им. Ф. И. Тютчева, 2017. С. 136-145.

14. Никитина И. Н. Поэзия А. К. Толстого: лингвофольклорный аспект // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 3 (33). С. 152-156.

15. Павшук А. В. Языковая природа и функции эпитета в художественном тексте (на материале романа Асорина «Воля»): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2007. 21 с.

16. Преподобный Симеон Новый Богослов. Око души [Электронный ресурс]. URL: http://azbukaspaseniya.ru/biblioteka/oko-dushi.html (дата обращения: 27.04.2020).

17. Савельева Т. В. Фольклоризм как стилевая черта творчества А. К. Толстого: автореф. дис.. канд. филол. наук. Челябинск, 2006. 24 с.

18. Федорова Т. В. Колоративы в поэтических текстах А К. Толстого // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 3 (33). С. 231-236.

19. Фомина О. Н. Фразеология в поэзии Алексея Константиновича Толстого: автореф. дис… канд. филол. наук. Москва, 2000. 16 с.

20. Voronichev O., Atamanova N., Mospanova N., Strekalova I. And all the worlds will have one start … (on the semantic load of the lexical unit love in the poetry by A. Tolstoy) // XLinguae. 2018. Т. 11. № 2. С. 158-170.


Review

Views: 171


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)