Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

FORMAL AND SEMANTIC STRUCTURE OF THE ARTISTIC IMAGE "THE WIND BLOWS" IN I. BUNIN’S FICTION

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-4-51-59

Abstract

Aim. Description of language representation of the figurative constant "wind blows" in landscape discourse of I. Bunin and analysis of speech forms and semantic structure of the verbal image. Methodology. The author analyzes the sum of contexts containing the word image "wind blows", identifies the paradigmatic and syntagmatic properties of the subject and predicate component of the image constant, and describes the lexical, stylistic, and aesthetic functions of the paradigm members. By statistical analysis, the frequency of the verbal image is specified. Through descriptive and comparative analysis, the image's polysemantic structure is revealed, the number of lexical and semantic variants and their figurative meanings are specified, and the direction of motivation is specified. The author develops the previously proposed method of linguistic analysis of the category of imagery of a prose text based on image constants, which is associated with studying stable and reproducible language structures of the writer's artistic thinking. Results. The research results are based on the application of the main provisions of the evaluation theory in the linguistic analysis of the text. Methods of idiostyle formal variation in the Bunin language were identified. Research implications. The results of the research contribute to the Methodology of linguistic analysis of the text. The article highlights the poetic methods of functioning of verbal images, the stages of forming an integral figurative meaning in a special type of speech unit of a literary text.

About the Author

N. V. Khalikova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Айхенвальд Ю. Силуэты русских писателей: В 2 т. Т. 2. М.: Терра-Книжный клуб; Республика, 1998. 288 с.

2. Букаренко С. Г. Имплицитная сторона механизма сочетаемости как фиксация связей русской языковой картины мира (ассоциативный качественно-количественный аспект). М.: Интернаука, 2017. 446 c.

3. Винокур Г. О. О языке художественной литературы. М.: Высшая школа, 1991. 447 с.

4. Мещерякова О. А. Когнитивный аспект пейзажа в дискурсе И. А. Бунина // Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые Гуманитарные исследования. 2015. №4. С. 216-219.

5. Николина Н. А. Рассказ Бунина «Холодная осень»: концептуализация времени // Филологический анализ текста: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2003. С. 139-143.

6. Сапрыкина М. В. Лингвокультурологические характеристики метеорологических лексем, обозначающих ветер // Поливановские чтения. 2018. №12. С. 139-144.

7. Франк С. Л. Предмет знания: об основах и пределах отвлечённого знания. СПб.: Наука, 1995. 656 с.

8. Халикова Н. В. Об образности художественной прозы // Русский язык в школе. 2004. №3. С. 90-96.

9. Шкловский В. Б. Потебня // Сборник по теории поэтического языка. Петроград, 1919. С. 3-6.

10. Энгельгардт Б. М. Феноменология и теория словесности. М.: Новое литературное обозрение, 2005. 464 с.

11. Юрина Е. А. Образность в системе лексико-семантических категорий языка // Филология и философия в современном культурном пространстве: проблемы взаимодействия. Томск: Изд-во Томского государственного университета, 2006. С. 403-430.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)