Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

TRANSFORMATION OF SOUNDSCAPE IN «SNOWSTORM» BY I. LUKASH

Abstract

The article covers the soundscape in the novel by a gifted Russian émigré writer Ivan Lukash. The purpose of this paper was to show how with the use of the soundscape the writer revealed the main idea of the novel - the collapse of the old world under the onslaught of world war and revolutions. The sound world picture and the changes in it are analyzed in close connection with the principal images - home and Petersburg, and with prevailing motive of silence.

About the Author

Е. Бобылева
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Белый А. Символизм как миропонимание. - М.: Республика, 1994. - 528 с.

2. Лукаш И. Музыка // Газета: Возрождение. 1940. 15 марта.

3. Лукаш И. Путешествие в Петербург // Лукаш И. Со старинной полки. - Париж-М.: YMCA-PRESS, 1995. - С. 243 - 256.

4. Лукаш И. Сочинения: в 2 кн. Кн. 2. Бедная любовь Мусоргского. - М.: Интелвак, 2000. - 400 с.

5. Михайлов О.Н. Лукаш // Литература русского зарубежья. 1920-1940 / Под общ. ред. О. Н. Михайлова; отв. ред. Ю. А. Азаров. Вып. 4. - М.: ИМЛИ РАН, 2008. - С. 53 - 97.

6. Цивьян Т. В. Отражение звукового пейзажа в языке и в тексте (на материале русской загадки) // Мир звучащий и молчащий: семиотика звука и речи в традиционной культуре славян / Отв. ред. С.М. Толстая. - М.: Индрик, 1999. - С. 149 - 178.

7. Шмелёв И.С. Крестный подвиг: Очерки, статьи, автобиографические заметы. 1922-1934. Воспоминания о И.С. Шмелеве. - М.: Собрание, 2007. - 632 с.


Review

Views: 67


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)