Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE STATUE OF VENUS IN THE RUSSIAN LITERATURE OF THE 1880-1890s (D. MEREZHKOVSKY AND G. USPENSKY)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7278-2019-1-80-88

Abstract

The article for the first time poses the question about the influence of the poetics and ideology of G. Uspensky on the works of D. Merezhkovsky. The comparative analysis of Uspensky’s essay “Выпрямила” (“She Straightened Out”, 1885) and the corpus of the texts of Merezhkovsky, written in 1890-1900s (the poem “The End of the Century” and the trilogy “Christ and the Antichrist”) discovers that one of the central images of Merezhkovsky, the statue of Venus, was born in creative competition with Uspensky. The study, carried out in the framework of the historical-literary method, allows to establish the continuity between the late literary populism and the symbolist art of the Silver Age. The article is addressed to all those interested in the Russian literature and the history of the Russian intelligentsia.

About the Author

T. V. Dyachuk
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Андрущенко Е. А. Властелин «чужого»: текстология и проблемы поэтики Д. С. Мережковского. М.: Водолей, 2012. 248 с.

2. Бердяев Н. А. Новое христианство (Д. С. Мережковский) // Д. С. Мережковский: pro et contra. СПб.: Русский христианский гуманитарный институт, 2001. С. 331-354.

3. Бонецкая Н. К. Дух Серебряного века (феноменология эпохи). СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2016. 720 с.

4. Дехтяренок А. В. Экфрасис в романах Д. С. Мережковского // Античные жанры в развитии русской литературы XVIII-XIX вв. Ч. 1. Петрозаводск: Петрозаводский государственный университет, 2014. С. 24-37.

5. Живов В. М. Разыскания в области истории и предыстории русской культуры. М.: Языки славянской культуры, 2002. 758 с.

6. Кларк К. Нагота в искусстве / пер. с англ. М. Куренной, И. Кытмановой, А. Толстовой. СПб.: Азбука-классика. 2004. 480 с.

7. Кумпан К. А. Д. С. Мережковский-поэт (У истоков «нового религиозного сознания») // Мережковский Д. С. Стихотворения и поэмы. СПб.: Академический проект, 2000. С. 5-117.

8. Минц З. Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов // Минц З. Г. Поэтика русского символизма. СПб.: Искусство-СПБ, 2004. С. 59-97.

9. Суханова И. А. Сквозной образ Афродиты (Венеры) трилогии Д. С. Мережковского «Христос и Антихрист» // Ярославский педагогический вестник. 2014. Т. 1 (Гуманитарные науки). № 1. С. 128-134.

10. Шоломова Т. В. Буржуазная эстетика и русская культура. СПб: Астерион, 2017. 288 с.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)