Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

THE CONTENT AND SEMANTIC VOLUME OF THE TERMS "DISCOURSE" AND "CHILDREN'S DISCOURSE"

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-1-51-56

Abstract

Purpose. The article aims to analyze the actual problem of the terms "discourse" and "children's discourse". The objective of this work is to study the content and semantic scope of the two terms to reveal their interconnections in linguistic science. Methodology and Approach. The paper considers several different interpretations of the term discourse in linguistics, identifies the similarities and differences of different points of view, identifies the opinion supported by the author, and indicates the reasons. Based on the refinement of the concept of discourse, the study on the role of children's discourse in the general system of discourse and their relationship are deepened. Results. The article presents an analysis of the viewpoints of several researchers on this topic. According to the results of the analysis, the author made a conclusion on the definition and interrelation of terms. The study of the theoretical foundations of discourse and children's discourse will allow a deeper consideration of children's speech, its specifics, and the process of development, reflection of children's psychology in different linguocultural environments. Theoretical and Practical Implications. The practical significance of this work lies in the fact that the verbal stage of language development is reflected in the children's discourse. The study of children's discourse can provide theoretical support, in particular, in the preparation and use of textbooks in the educational process. Based on the analysis of children's speech products, various problems of language learning can be considered.

About the Author

L. Luan
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Атрощенко И. Г. Анализ определений понятия «дискурс» в современной лингвистике // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. №12. Ч. 1. С. 26-31.

2. Борботько В. Г. Принципы формирования дискурса: От психолингвистики к лингвосинергетике. Изд. 4-е. М.: Либроком, 2011. 288 с.

3. Грунина Е. О. Языковая личность в зарубежной лингвистике // Актуальные проблемы русского языка и методики его преподавания: традиции и инновации: сборник статей XVII Всероссийской научно-практической конференций молодых ученых с международным участием. М.: Российский университет дружбы народов, 2018. С. 80-85.

4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.

5. Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность? (Человек. Сознание. Коммуникация.). М.: Диалог-МГУ, 1998. 352 с.

6. Лопатина М. С. Влияние малых форм фольклора на развитие речи у детей раннего возраста // Ребёнок в языковом и образовательном пространстве: сборник материалов Всероссийской web-конференции с международным участием. Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2017. С. 321-325.

7. Приходько А. Н. Таксономические параметры дискурса // Язык.Текст. Дискурс: Научный альманах Ставропольского отделения РАЛК / Под ред. проф. Г. Н. Манаенко. Выпуск 7. Ставрополь: Изд-во СГПИ, 2009. С. 22-30.

8. Самигулина Ф. Г., Данюшина Л. А. Детский дискурс как лингвокогнитивный феномен: монография. Ростов-на-Дону: Фонд науки и образования, 2014. 204 с.

9. Седов К. Ф. Дискурс и личность: эволюция коммуникативной компетенции личности. М.: Лабиринт, 2004. 317 с.

10. Teun Van Dijk. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage, 1998. Pp. 193-194.


Review

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)