Preview

Russian Studies in Philology

Advanced search

ADDRESSANT AND ADDRESSEE IN BUSINESS DISCOURSE

https://doi.org/10.18384/2310-7278-2020-1-6-14

Abstract

Purpose. To explore the peculiarities of interaction between addressee and addressant in business discourse and its strategies and tactics in verbal and written communication. Methodology and Approach. The study is based on the hypothesis that types of relationships between participants of the communicative act in business communications and their strategies depend on the speech genre. The analysis of scientific literature and genres of discourse showed the main speech strategies of the addressant of communication. The article examines the configurations of statuses and roles of the participants of business communications and basic addressing methods. Results. Based on the results of the study, the author concluded that the most striking signs of business speech are emphasized directivity and standardization, which are manifested in the genre diversity. Theoretical and Practical implications. The conclusions can be used in practical learning of business communication, personal growth training, as well as in descriptive studies on business discourse.

About the Author

S. V. Barminova
National Research Nuclear University MEPhI
Russian Federation


References

1. Горбачева Е. Н. Дискурсивная перформативность: признаки, типы, жанры: дисс.. докт. филол. наук. Астрахань, 2016. 401 с.

2. Грайс Г. П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. XVI. М.: Прогресс, 1985. С. 217-237.

3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Издательство ЛКИ, 2018. 308 с.

4. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сборник научных трудов. Волгоград: Перемена, 2000. С. 7-12.

5. Карасик В. И. Ритуальный дискурс // Жанры речи: сборник статей. Вып. 3. Саратов: ГосУНЦ «Колледж», 2002. С. 157-171.

6. Карасик В. И. Языковая спираль: ценности, знаки, мотивы. Волгоград: Парадигма, 2015. 431 с.

7. Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации. Лекции. М.: Гнозис, 2001. 270 с.

8. Крысин Л. П. О социальной дифференциации современного русского языка // Русистика сегодня. 1998. № 3-4. С. 10-24.

9. Малюга Е. Н. Функциональная прагматика межкультурной деловой коммуникации. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2008. 320 с.

10. Пономаренко Е. В. Лингвосинергетика бизнес-общения с позиций компетентностного подхода (на материале английского языка). М.: МГИМО Университет МИД РФ, 2010. 152 с.

11. Покровская Е. В. Прагматика современного газетного текста // Русская речь. 2006. № 3. С. 81-88.

12. Стеблецова А. О. Национальная специфика делового дискурса в сфере высшего образования (на материале англоязычной и русскоязычной письменной коммуникации): дисс.. докт. филол. наук. Воронеж, 2015. 500 с.

13. Фуко М. Нужно защищать общество. М.: Наука, 2005. 312 с.

14. Храмченко Д. С. Функционально-прагматическая эволюция английского делового дискурса: дисс.. докт. филол. наук. Москва, 2014. 448 с.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5016 (Print)
ISSN 2949-5008 (Online)